Kontroversiell succé

 

Antingen så hatar man det eller så älskar man det. The Public, i West Bromwich, Storbritannien har lämnat få britter oberörda. Men när det kontroversiella museet nu står färdigt för besökare verkar det som om man äntligen lyckats tysta en del av den beska kritik som riktats mot det påkostade initiativet.


Den brittiske arkitekten Will Alsops museum för modern konst invigdes ursprungligen i juni förra året men de första tolv månaderna präglades av dålig ekonomi och tekniska problem. Innan dess retade förseningar och skenande kostnader gallfeber på skattebetalarna. Nyckelpersoner i ledningen lämnade museet som sjömän lämnar ett sjunkande skepp. Inte heller den modernistiska utformningen, en gigantisk, svart kloss med 'jelly-bean'-formade fönster, tycktes falla i smaken. När The Arts Council, en av initiativets viktigaste finansiärer, ett halvår efter invigningen bestämde sig för att dra in sitt bidrag till de löpande kostnaderna verkade situationen hopplös.


Men skam den som ger sig. I slutet av augusti i år kunde The Public äntligen slå upp dörrarna till anläggningens stolthet, det interaktiva elektroniska galleriet som under det första året hållits stängt på grund av tekniska problem. Där kan man nu låta sig förtrollas av kulörta neonslingor i trånga gångar, reflexväggar, surrealistiska former och uppmärksamhetssökande ljusarrangemang. 


Efter år av misstro verkar det också som om den svårflörtade lokalbefolkningen, initiativets hårdaste kritiker, äntligen har mjuknat. Museet har hittills lockat till sig över 65,000 besökare och med det elektroniska galleriet öppet hoppas man att den siffran kommer att öka betydligt.























A

















Artikeln publicerades i RUM i november 2009